Ve světě módy se objevily dva kontrastní směry: slow fashion a fast fashion. Tyto dva trendy mají různé přístupy k výrobě, udržitelnosti a chování spotřebitelů. Jaký je tedy mezi nimi rozdíl a proč má fast fashion takový dopad na naši planetu? Tak přesně tyhle dotazy si dnes zodpovíme, takže si udělej pohodlí a čti dál!
Co je to tedy ten fast fashion?
Obchodní model, který klade důraz na rychlost a nízké náklady s cílem dodávat časté nové kolekce inspirované vzhledem přehlídkových mol nebo styly celebrit. Nejznámějšími představiteli fast fashion jsou značky jako třeba Zara, H&M a Reserved. Rychle navrhují, vyrábějí a prodávají oděvy, přičemž často kopírují špičkové návrhy a trendy, aby tak některé siluety prodávané značkami z Pařížské udělali dostupnějšími pro všechny, což samozřejmě zvyšuje prodeje. Cílem je dostat nejnovější styly na trh tak rychle, jak je to jen možné, aby je zákazníci mohli chytit, dokud jsou stále na vrcholu své popularity. Tento přístup je však často kritizován pro svůj dopad na životní prostředí, protože podporuje nadměrnou spotřebu a vytváří nadměrné množství odpadu.
zdroj: pinterest.com
Proč je tedy fast fashion tak škodlivý pro naši planetu?
Ovlivňuje všechny sféry. Znečištění půdy, vody a vzduchu. Všech těch x stovek až tisíců tun látky se musí někde vyrobit, zpracovat, sešít a převést (lodní, pozemní či vzdušnou dopravou). Jen pro představu; Na výrobu jednoho bavlněného trička se spotřebuje až 2 700 litrů pitné vody. Zkus si jen tak ze zvědavosti vypočítat, na jak dlouho by ti takové množství vody vystačilo.
A samozřejmě fast fashion ovlivňuje také lidské životy. Často se zmiňuje pojem "moderní forma otroctví", kdy je s dělníky špatně zacházeno. Porušují se lidská práva, dělníci pracují v nadměrné pracovní době za velice nízký plat. Bohužel tito lidé častokrát jinou možnost ale nemají, a tak musí navzdory všem těmto nelidským skutečnostem nadále v těchto firmách pracovat.
Ultra fast fashion
Jednou z těch méně pozitivních zpráv je, že se nám čerstvě vytvořil další termín; ultra fast fashion. Může to být až k neuvěření, ale pod tento label spadají značky, které jsou ve výrobě dokonce ještě rychlejší, než již zmiňovaný fast fashion.
Rozmohl se nám tady totiž takový nešvar jménem Shein a jeho nový přírůstek Temu. Jsou to e-shopy, kde se dá sehnat velice široké spektrum věcí, od věcí do domácnosti až po kosmetiku, za pár korun. Mezi ultra fast fashion spadají ale třeba značky jako Fashion Nova, nebo BooHoo.
Čím se tedy odlišuje od fast fashionu?
Zatím co fast fashion sleduje aktuální trendy třeba z módních přehlídek, či různých galavečerů, ultra fast fashion tyto trendy vyhodnocuje již přímo ze zdroje; klientely. Využívá speciální algoritmy a umělou inteligenci, kterou dokáží vyhodnotit, o čem se momentálně na sociálních sítích lidé nejvíce baví a co se jim líbí. Na základě toho jsou tak tyto značky schopny během až týdne přidat do svého sortimentu nové produkty. Výroba je tedy až o 50% rychlejší, než u klasického fast fashionu.
Hvězda dnešního článku; slow fashion
Slow fashion, neboli pomalá móda je hnutí, které se snaží čelit trendu rychlé módy. V praxi to tak znamená, že se zasazuje o výrobu s ohledem na životní prostředí, lidi a zvířata. Takové značky si vybírají kvalitu před kvantitou a vyrábí tak kvalitní kousky, které mohou vydržet až několik let. Myslí také na spravedlivé zacházení s lidmi a planetou a častokrát zahrnují tradiční řemeslo (například šití oděvů ručně). Mezi značky spadající pod 'slow fashion' patří třeba náš Virulent.
Častokrát se může stát, že bude slow fashion nevědomky pozměněn za sustainable fashion. A i když tyto dva pojmy mají dosti společného,
nelze na 100% říci, že se jedná o to stejné. Ten hlavní rozdíl mezi těmito hnutími je právě to, že móda pomalá a omezení produkce a spotřeby.
Což v běžném životě znamená, že se kolekce vytváří v omezeném počtu kusů.
Jak tedy poznat rozdíl na první dobrou?
V dnešním světě se tohle téma řeší stále více a více. To nutí značky "jít s dobou", aby nepřišli o své zákazníky, a tak častokrát začnou provádět nekalé praktiky, jako třeba greenwashing. Ve zkratce to znamená, že značka lže o svém výrobním procesu a prodává své produkty s falešným štítkem sustainable, či eco.
Pokud si tedy nejsem jistý, zda nějaká značka dodržuje pravidla hnutí slow fashion, existuje super pomocník do kapsy. Appka, kterou si můžeš jednoduše stáhnout do telefonu a mít tak informace pořád u sebe. Aplikace se nazývá Good On You a byla stvořena právě pro to, aby pomohla lidem k udržitelnějšímu nakupování. Stránka vždy hodnotí chování k lidem, zvířatům a planetě a na základě toho vyhodnotí, jak moc je značka udržitelná.
zdroj: pinterest.com
Pokud bychom se bavili mimo aplikaci, existuje pár rychlých ukazatelů, které o značce hodně napoví.
~ CENA - značka, která platí své zaměstnance férově a zároveň si dává záležet na výrobě a materiálech, nemůže svou cenu nasadit
na extrémně levnou. Znamená to tedy, že pokud uvidíte tričko za 200,-, značka zcela jistě není udržitelná
~ PACKAGING - pokud si objednáváš z e-shopu, může ti hodně napovědět třeba styl zabalení objednávky. Kolik obsahuje plastů, zda
se jedná o recyklovatelné materiály a podobně.
~ CERTIFIKACE - existují mezinárodní certifikace, které vypovídají o udržitelnosti značky. Například GOTS, Bluesign, Fair Trade apod.
Dnešní rychlý svět může opravdu jednoduše svádět k nakupování aktuálních trendů, neustále svůj šatník obměňovat a hlavně levně.
Spousta lidí je pohoršeno, když by si měli koupit třeba obyčejné tričko za více jak 600,-. V tomto momentě je ale již opravdu zapotřebí,
abychom tomu každý z nás dával aspoň trochu pozornosti.
Skvělým navazujícím tématem je třeba capsuling, o kterém jsme se pobavili v článku tady. Návod k tomu, jak mít v šatníku pár
základních kousků oblečení, ze kterých můžeš vykouzlit hned několik outfitů a nenakupovat tak zbytečné věci.
Teri, virulent.cz